La post-guerra i la repressió


Un exemple de les atrocitats comeses eren els anomenats “fletxes”, un grup de joves falangistes que portaven un pal a la mà a mode d’arma. En una ocasió, van passar per Inca i tothom era obligat a anar-los a veure passar per davant de l’Ajuntament. Mentre els joves passaven cantant el conegut himne franquista, Cara el Sol, la gent havia d’aixecar la mà. Ell, que estava en primera fila, estava distret i no va alçar la mà. Quan van passar i van veure que no aixecava la mà –gest que era vist com un gest de respecte- el van apartar de la multitud i li van preguntar perquè no havia alçat la mà. Tot i això, el van deixar en llibertat ja que coneixien el seu pare i eren conscients de que era d’una família que no era fi del al règim o, més ben dit, contrari al règim o problemàtica. No obstant, van obligar-lo a beure un got d’oli de racino. L’oli de racino és conegut pels seus efectes laxants i, aplicat a persones sanes o sense problemes estomacals, provocava diarrea durant setmanes.
Bombardejos a les costes mallorquines
Pel que fa als bombardejos, sí que és cert que a Palma hi van haver-hi uns quants. Tot i això, només foren a la capital i a Inca mai en van viure cap, simplement rebien les notícies dels bombardejos a Palma molt de tan en quan: cases enderrocades, morts...
La repressió però sí que es va notar arreu de l’illa. Per exemple, un dels seus veïns d’Inca –un conegut barber del poble- vivia amb la seva dona i un sol fill. Ell era republicà acèrrim, mentre que la dona era catòlica –de missa diària- i el fill havia començat a estudiar al seminari per ser capellà. Però el seu fill, de gran intel·ligència, no es va creure el Misteri de la Santíssima Trinitat quan el va haver d’estudiar al seminari, així que se’n va anar a parlar amb diversos capellans d’Inca. Va decidir que, fins que no fos convençut de l’existència de la Santíssima Trinitat, abandonaria els estudis per formar-se com a eclesiàstic. Finalment, els va abandonar permanentment i mai va tornar a estudiar al seminari. Desafortunadament, mig any abans d començar la Guerra Civil, aquest jove va morir de tuberculosis.
Presoners republicans a Manacor
En Tomàs era una persona que mantenia molt de contacte amb aquest jove seminarista, doncs aquest també estava interessat en al música clàssica, i més d’un cop havia recorregut a en Tomàs per ajuda per compondre algunes peces de caire religiós. Per tant, era una persona propera a la família, ja que també coneixia el pare, que tenia una de les perruqueries més grans del poble. Un cop acabada la guerra, el pare fou mort per les forces franquistes per ser contrari al règim, simplement pel fet de que deien que era roig. Això, sens dubte, va ser un cop baix i molt impactant.
Moltes foren les víctimes que moriren condemnades per ser contraries al règim. Un altre exemple és el d’un treballador de la tenda del seu pare que, de manera rutinària, abans d’anar a treballar, passava pel Carrer Major i entrava al anomenat “Cafè de la República”. Tot i això, no era una persona que defensés la república, simplement s’aturava a prendre el cafè al lloc més pròxim de la seva feina. Va arribar el dia en que l’empresonaren sense judici previ.
Treballant ell al Registre, se’n va adonar de moltes de les problemàtiques que hi havien. Per cada persona que tancaven, els franquistes demanaven al registre un certificat que indiqués si tenia propietats i quantes en tenia. Si es donava el cas que tenia alguna finca registrada en qualsevol dels registres mallorquins, els feien fer un certificat. Immediatament, un jutge militar ordenava que s’embarguessin aquelles finques, sense poder fer res per impedir-ho. Si mataven a l’empresonat en qüestió, el govern prenia les seves finques i si no el mataven, quan l’alliberaven, podia tornar a obtenir les seves finques, pagant l’embarg, és a dir, la quota que equivalia al preu de la casa. Per tant, els presos sortien perdent de totes maneres.
En un principi, però, el Tomàs era franquista, però això es devia a la ignorància en la que vivia. Fins i tot, escrivia poesies dedicades a Franco. En aquest temps, només se sentia parlar de Franco com a quelcom que estava destinat a governar. Incús hi havien profecies que afirmaven que “el principi espanyol, asesorado por un pontífice cuyo nombre significarà la Paz, gabaran al comunismo”. Clarament, es referien a Franco i al Papa Pacelli XII. Però quan es va adonar dels crims que cometia el seu govern, va decidir no defensar-ho més i, més aviat, mantenir-se neutre.